Sunday, August 2, 2009

ISA.... Mansuh atau Dikaji Semula???

salam n greetings 2 all readers.....
sori sebab dah lama x update.....
xde idea nk tulis pe....
lgpun bz sket sejak akhir2 nih...

wokeh2.....
kita truskan dengan entry kali nih.....
kali ni nak sentuh sket pasal isu semasa...
ISA.....

ape sebenarnya ISA ni???
nama orang????
nama pertubuhan????
atau xde maksud????
ISA atau maksudnya Internal Security Acts.....
ialah 1 akta yang ditubuhkan oleh kerajaan Malaysia untuk mengawal keamanan dalam negara kita nih.....
biasanya akta ni akan digunakan kepada individu2 yang telah di'syaki' atau telah di'kenal pasti' mengugat keamanan negara Malaysia tercinta nih......
biasanya 'pengganas2' yang akan ditangkap bawah akta ini.....


so....
apekah masalah ISA sampai orang mintak nak mansuhkan akta yang begitu 'bagus' nih????
adakah Malaysia ni xde pengganas???
adekah Malaysia tak perlu akta sebegitu rupa???
adekah orang yang memimpin Malaysia telah menyalah gunakan akta nih?????
rasanya tak yah cite pun korang dah tau jawapan dia kan????

ok2....
enough mengarut2.....
skang ni nak cite pandangan aku lak.....
bagi aku....
samada nak mansuh or tidak aku x kisah....
2 2 ok....
tapi tuk jaga hati 2 2 pihak.....
lebih baik ISA ni dikaji semula dan kegunaannya haruslah dipantau.......
kenapa aku cakap camtuh????
sebab supaya ISA ni tak disalah guna sesuka hati.....
oh ye.....
kalau boleh buat 1 suruhanjaya bebas untuk kawal penggunaan ISA.......
ni supaya pihak yang mempunyai kuasa yang amat tinggi dalam Malaysia ni tak menggunakan ISA ni mengikut hawa nafsu serakah diorang nih...

lagi 1....
kalau boleh tahanan ISA ni jangan la di'torture' gila babeng....
diorang pun manusia jugak.....
bukannya haiwan ke ape.....
sian la diorang......
walaupun yang kene tangkap tuh 'pengganas'.......
diorang pun ade hati dan perasaan jugak....
nak 'torture' pun biarlah berperikemanusiaan sket....
jangan la nak ikut nafsu je......
kalau ikut nafsu sampai mampus pun x puas......
macam petikan dalam 1 nasyid.....
"pandangan nafsu.... selalu melulu......"

so.....
disini aku nak tekankan yang aku x memihak a.k.a pro kepada mana2 pihak....
aku just berada kat tengah2....
kata orang tua2....
mana yang baik kita amek....
mana yang x baik kita jadikan pedoman......
bak kata nabil....
"lu pikir la sendiri beb......."

3 comments:

Fadzrul Hisyam said...

Tak perlu mansuh...aku setuju kalu dikaji semula...

ISA ni tujuannya utk 'mencegah dr mengubati' xnak jd mcm kat indonesia yg xde ISA, xpasal2 kena bom sana sini, sbb xde pencegahan... and walaupun ada yg disyaki, xde akta utk penguatkuasa menjaga keamanan diorg...

FYI,
tahanan xkena torture, cuma diorg neh byk kne soal siasat tahap gaban & diberi kaunseling spy diorg sedar ape diorg wat...

ape pon, Peace for Malaysia...

asuramaru™ said...

fazrul
bagus kongsi idea ko dalam nih....
aku suka.....
anyway pasal tahanan kene torture tuh aku dpt dr tahanan ISA sendiri tau....
bukan aku reka2 tau.....

peace 4 malaysia 2.... xp

Anonymous said...

salam ziarah...
yes! tahanan kena torture...
bukan main teruk bapak lagi kena torture...
kaji ye kaji...
tapi ppsmi pun kononnya dikaji...
tapi dulu cakap lain dan sekarang kata lain...
dah bape kali kaji...
sebelum buat dah kaji...
pastu kaji lagi...
last2 tak ok jgk...
senag2 hapuskan terus...
tapi aku stuju jgk kalau dikaji...

the drifter...

My photo
hamba Allah yang lemah lagi hina. automotive enthusiast + hobbyist photographer + student. still improving myself to be a better muslim. ^_^

the drift crews....